top of page

הצבת גבולות עם ילדים צעירים

ילדים שנמצאים במתח, מאבדים את סבלנותם, יכולתם להינות ולהפוך בקלילות כל יום למהנה. בזמנים אלו, הם נוטים לעשות דברים לא הגיוניים. הם יתחילו לריב, להתעקש לקבל משהו שנמצא אצל מישהו אחר, או לרצות דבר אחר דבר, מבלי להגיע לסיפוק.

בזמנים כאלה, אנו ההורים יכולים להשפיע מאוד לטובה. אנו יכולים להציב גבולות על התנהגות ילדינו על מנת לעזור להם לשחרר את הלחץ בו הם מצויים. בדרך זו ישיגו מחדש את יכולת השיפוט המולדת ואת השמחה שבשיתוף פעולה. כאשר אתה חושב כי התנהגות ילדך אינה הגיונית הנה הצעדים בהם עליך לנקוט:

הקשב

התכופף לגובה העיניים, ופשוט תשאל מה קורה. שאל את ילדך מדוע הוא צועק, או מדוע היא חייבת את השמלה הכחולה שבכביסה. הם זקוקים לדבר על המצוקה שהם חשים, ואם אפשר, עם מישהו שבעצמו אינו במצוקה.

הגבל

אם היא מתעקשת על התנהגות בלתי הגיונית, אתה חייב להתערב. אמור לה מה אתה חושב שהגיוני, וודא כי התנהגותה הבלתי הגיונית אינה ממשיכה. אם ילדך צועק על אחיו, בקש ממנו להפסיק. אם הוא לא מסוגל להפסיק, הרם אותו בעדינות וקח אותו איתך לחדר אחר. אם היא זורקת צעצועים בכעס, הנח את ידך על הצעצוע שהיא עומדת לזרוק, ואמור, "אני לא יכול לתת לך לזרוק את זה". אם היא מתעקשת על עוגייה חמישית, קח אותה על ברכך, הרחק מהעוגיות, ואמור לה, "לא עכשיו. אחר כך תוכלי לקבל עוד אחת, אבל לא עכשיו" לא נחוץ שום עונש, לא נחוצות שום הרצאות ושום נוקשות אינה נדרשת. פשוט התערב.

ילדים תחת לחץ אינם מסוגלים לחשוב היטב. הם אינם מסוגלים לעבד את מה שאנו אומרים להם, אז הם לא עושים מה שאנו מבקשים. עליך לצפות זאת מראש, להתערב, בעדינות אך בהחלטיות, ולוודא שהם אינם ממשיכים לעשות דברים לא הגיוניים.

הקשב

זהו הצעד ל"שחרור לחץ" – הצעד שיעזור לילדך מאוד. אחרי שהתערבת כדי למנוע מילדך לעשות דברים לא הגיוניים, סביר להניח שהוא יתחיל לבכות, להתפרע או שיתפרץ בהתקף זעם. זהו תהליך חיוני. זוהי הדרך של ילדך להיפטר מהמתח שגרם לו להתנהג בצורה לא הגיונית מלכתחילה. אם תישאר קרוב בזמן שהוא בוכה וכועס הוא ימשיך עד שישיג מחדש את היכולת להקשיב, לשתף פעולה ולהפיק את המיטב מהסיטואציה הנוכחית.

נכתב ע"י פאטי ויפפלר מייסדת ארגון HAND IN HAND

המאמר: Setting Limits with Young Children

לקוח מתוך האתר WWW.HANDINHANDPARENTING.ORG

תורגם ע"י: יסמין רוזן

עריכה: מרב בסר ורביד איזנמן אברמסון - מנחות מוסמכות בארגון "יד ביד להורים"

'יד ביד להורים' – ישראל





0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page